Látni és látszani

Gépjámű vezetőknek.

A magyar autósok 30 százaléka csak hetekkel azt követően cseréli le nyári abroncsait, miután a nappali hőmérséklet már indokolná a gumicserét.

A sebességmegválasztás - sötétben és éjszaka - átlagban 10 %-al nagyobb, mint nappal. És miért? Mert kevesebb a zavaró tényező. Viszont a rizikó sokszoros. A láthatóságot és a sebességet összevetve, egy sötét, környezetbe simuló akadály - ami lehet jármű, tereptárgy, de lehet gyalogos is - a városi közlekedésben használt tompítottal is 55-65 km/h sebességgel féktávolságon belül nem észlelhető.

Az esős, síkos időszak átláthatatlan filmmel vonja be a fényszóró üvegét és a fényjelző-fényvisszaverő berendezések burkolatát. A leadott teljesítmény 40-50%-al is csökkenhet. Egy kis figyelemmel és néhány mozdulattal ezek a felületek (fényszóró, irányjelzők, fényvisszaverők, rendszámtábla) megtisztíthatók.

A sebesség érzékelését a szem feloldó képessége határozza meg. Ez kb. 30 km/h sebességnél jó látásélességet eredményez e felett, már torzít. A sebesség növekedésével a látószög is szűkül a normál 180-220 fok helyett 100 km/ sebességnél csak 45 fok.

Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti. Ha nincs blokkolásgátló az autón, akkor pumpálva fékezzen, különben irányíthatatlanná válik az autó, bármilyen irányban áll a kerék. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

Ha csúszós felületre érünk, érdemes észben tartani, hogy a legfontosabb a higgadtság: kerüljük a hirtelen mozdulatokat! A túlzott pedálkezelés szinte minden esetben tapadásvesztéssel jár, de a túl nagy kormánymozdulat hatására is elkezdhet orral csúszni az autó. Ez az alulkormányozottság. Ez a jobbik eset, ugyanis az ilyen állapotban lévő autót könnyebb megfogni. Tapasztalatok szerint azonban erre a helyzetre a sofőrök rosszul reagálnak, hiszen mikor azt érzik, az autó nem fordul, csak egyenesen csúszik, akkor még inkább rákormányoznak, pedig ezzel tovább rontják a dolgot.

Az autóvezetők negyede ráadásul csak az első hó érkezése után szereltet fel téli abroncsokat, noha a Bridgestone mérései alapján téli körülmények között nyári abroncsokon közlekedve akár több mint kétszeresére is megnőhet a féktávolság. Annak ellenére, hogy javasolt 4 milliméteres profilmélység alatt a téli abroncsok már jelentősen veszítenek tapadási képességükből, a megkérdezett autószervizek vezetői szerint a magyar autóvezetők 70 százaléka csak a 2-3 milliméteres profilmélység elérése után szereltet fel új téli abroncsokat. Azt pedig, hogy a nyári gumi és az alacsony profilmélység nehezebb kezelhetőséget és rosszabb tapadást is okozhat, az autóvezetők csupán elenyésző hányada tudta.

Mit tanácsos magunkkal hordani a csomagtartóban télen, főként, ha hosszabb útra indulunk, különösen pedig ha gyerekkel:

1. a feltöltött elsősegély dobozt (kötelező és van lejárati ideje is)

2. az elakadást jelző háromszöget (kötelező)

3. a sárga biztonsági mellényt (kötelező)

4. izzókészletet

5. egy indító kábelt

6. egy szerszámos dobozt

7. hóláncot

8. vontató kötelet

9. tartalék fagyálló ablakmosó folyadékot

10. egy kefét, amivel lesöpörhetjük a havat a kocsiról

11. egy jégkaparót

12. egy hólapátot

13. egy zsák homokot vagy sót vagy egy darab gyékényt, de szerintünk legjobb egy nagy csomag nem csomósodó macskaalom (a kipörgő kerekek alá)

14. elemlámpát tartalék elemmel

15. papír törlőkendőt

16. eldobható, nehezen szakadó gumi vagy egyéb szerelő kesztyűt

17. takarót, meleg holmit, kesztyűt, tartalék zoknit és lábbelit (az átnedvesedett lecserélésére)

18. defekt sprayt és mini kompresszort

19. vízhatlan térdeplő alkalmatosságot a szereléshez

20. ivóvizet, esetleg élelmet (különösen, ha gyerekkel utazunk)

 

Gyalogos és kerékpáros

 

Legyen látható: legyen a biciklin macskaszem (elöl fehér, hátul piros), a kerekeken küllőprizma és/vagy az abroncson reflexcsík, elöl és hátul pedig már szürkülettől használjon villogót vagy lámpát! A villogókból olyan típusokat szerezzen be, melyek könnyen le- és felrakhatóak a kerékpárra, hogy azokat mindig magánáll tudja tartani. Ajánljuk mindezt azért, hogy megspórolja azt a bosszúságot és kiadást, amit az első pár lelopott lámpa okoz.Minden útra vigye magával lámpáit, mert ha sokáig kell maradnia, előfordulhat, hogy közben besötétedik. Mivel a lámpák többsége elemmel működik, tartson magánál egy pár tartalék elemet is.

A biciklis lámpák többsége nem arra készült, hogy azzal több méterre előre lásson, és hogy koromsötétben is észrevegye velük az úthibákat, akadályokat. Erre vannak speciális kialakítású, többnyire költséges elrendezések. Amennyiben éjszakai túrához ilyenre lenne szüksége, érdeklődj szakboltokban.

A fényvisszaverő mellény vagy ruházat használata lakott területen kívül sötétedés után vagy rossz látási viszonyok közt kötelező. Ez lehet a jól ismert mellény, vagy egyéb megfelelő nagyságú fényvisszaverő felülettel ellátott ruházat. Lakott területen belül használata nem kötelező, de ajánlott.

 

Források:

http://leleszpolice.blogspot.hu/2009/11/lathatosag.html

http://www.szon.hu/teli-gumi-csereje-az-utolso-pillanatban/2960019

http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=6

http://kerekparosklub.hu/kisokos/lathatosag